Laatste dagen Australie en begin van Thailand - Reisverslag uit Patong Beach, Thailand van Rob Koning - WaarBenJij.nu Laatste dagen Australie en begin van Thailand - Reisverslag uit Patong Beach, Thailand van Rob Koning - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Australie en begin van Thailand

Blijf op de hoogte en volg Rob

26 Juni 2015 | Thailand, Patong Beach

Donderdag 11 juni had ik nog een vrije dag in Alice Spring. Er was eigenlijk niet veel te doen en heb ook niet veel gedaan. Ben in de middag even wezen zwemmen en heb 's Avonds met een groepje een film gekeken.
Vrijdag ben ik terug gevlogen naar Sydney en kwam weer genoeg bekende tegen in Sydney. De dagen waren niet zulk lekker weer waardoor er niet veel te beleven was. Ik heb samen met Jenny wat films gekeken om te tijd te verdoen. In de avonden hebben we met een groep een paar keer wat gedronken, maar aangezien het grootste deel te werk moest, werd het niet laat.

Woensdag 17 juni heb ik mijn tas gepakt en uitgecheckt bij het hostel. Begin van de avond ben ik richting het vliegveld gegaan en vloog om 10 uur Sydney tijd. Ik kwam donderdag ochtend aan in Thailand. Onderweg heb ik Lotte leren kennen die al een tour geboekt had en opgehaald zou worden van het vliegveld. Ik kon gelukkig met de taxi meerijden richting het centrum. In de middag zijn we de stad even ingegaan en hebben we een rondje gelopen. Eenmaal eind van de Khaosan Road kwam er een taxi voorbij met daarin Sam. Die ik al eerder leerde kennen in Sydney. 'S Avonds kwam ze naar mijn guesthouse en hebben we gezellig wat gedronken met nog twee andere Nederlanders.

Vrijdag ben ik met Lotte naar een hotel gegaan waar je boven op een fantastisch uitzicht had. Dit gebeurde per boot, een van de makkelijkere manieren om je hier te verplaatsen. In de middag zijn we samen met Sam een rondje gaan lopen richting een tempel. Aangezien we geen lange kleding aan hadden mochten we niet naar binnen en hebben we een tuktuk terug gepakt. We hadden een prijs afgesproken, maar in de afspraak zat ook een stop en dat kende we nog niet. We werden naar een kledingwinkel gebracht voor pakken en trouwjurken. We moesten daar 5 minuten geïnteresseerd over komen en dan was het goed. Ik was zogenaamd geïnteresseerd in een pak en dat deed ik blijkbaar toch goed. Eenmaal terug in de tuktuk zei de man, als we nog een zouden doen, dan zou hij ons gratis naar het guesthouse brengen. Dit hebben we gedaan. Eenmaal in de tweede winkel duurde het niet lang of Lotte naaide me al door te zeggen dat ik weer de geïnteresseerde was. Achteraf er om gelachen. In de middag en avond hebben we gezellig wat gedronken aan de Khoasan road.

Zaterdag ben ik met een groep naar Ko Kret geweest. Eerst een boot gepakt, maar halverwege was al de eind stop en moesten we door in een taxi. Dit bleek toch wel erg lastig te zijn. Weinig mensen die Engels spreken, dus met handen en voeten moesten we duidelijk gaan maken waar we heen wilde gaan. Eenmaal aangekomen zijn we in een boot gestapt en zijn we rond het eiland gegaan. Onderweg stopte we ergens bij een klein winkeltje en bij een grote markt. Je mocht op de markt meerdere dingen proeven en dat was leuk om te doen, maar ook heel veel lekker dingen geproefd. Voordat we eigenlijk de markt opstapte probeerde de man van de boot uit te leggen waar we heen moest, maar dit ging tot 10 keer aan toen in het Thaise en wat hand gebaren. Uit eindelijk zijn we maar gewoon gaan lopen en zouden we wel zien op het eind. Eind van de markt lieten we wat mensen het kaartje zien en werden we naar het water gestuurd. Daar gaven we een man nog een keer het kaartje en die begon de man te bellen. Geen vijf minuten later kwam hij ons ophalen en zette ons af waar we begonnen. Toen moesten we proberen om weer terug te komen. We wilde eigenlijk met een taxi naar de boot en dan met de boot terug. Dit snapte de beste man niet helemaal waardoor we maar in een keer door zijn gegaan met de taxi naar t guesthouse.
In de ochtend had ik al berichtje van Michael gekregen dat hij ook in Bangkok was. Ik hem leren kennen tijdens Defqon in Sydney, begin van me reis. Beide hadden we natuurlijk nog mooie verhalen over Australie en hebben gezellig wat gedronken aan Khaosan road. Laat in de avond had Michael het eigenlijk wel gehad en ben ik in mijn eentje uitgegaan en zat ik gezellig tussen de Thaise mensen.

Zondag heb ik eigenlijk niet heel veel gedaan. Aangezien het de avond ervoor wat laat was geworden heb ik wat uitgerust en ben rond de middag nog een klein rondje gaan lopen. Ik wist niet precies hoe het zou gaan lopen richting het treinstation van Bangkok, dus ben ik voor de zekerheid op tijd heen gegaan. Hierdoor was ik meer dan een uur te vroeg en heb toen een beetje om het station heen gehangen. Om half 6 mocht je de trein in en was er een plek voor mij gereserveerd. Ik had op dat moment vier zitplaatsen voor mijzelf. Ik had om me heen niet veel aanspraak waardoor ik muziek ben gaan luisteren en uit het raam gekeken. Vond het heel bijzonder wat je dan allemaal tegenkomt. Mensen die nog geen meter naast de trein rails zitten wanneer de trein voorbij komt en ook heel wat armoede zie je. Rond 7 uur kwam het eten waarvoor eerst even een tafeltje neergezet werd. Om 8 uur begon er een man de zitbanken om te toveren tot bedden. Je moest even opstaan en binnen een paar minuten had hij het gefixt. Een heel mooi systeem en het lag nog goed ook op de kleine schommelingen na, maar heb er goed in kunnen slapen. In de ochtend was het weer andersom. Je moest even een stap achteruit doen en het bed werd binnen een paar minuten weer omgetoverd tot normale bankjes. Niet veel later arriveerde ik ook om 8 uur in Chiang Mai.

Adam had mijn S.K. House 2 aangeraden en toevallig stond er een man op het station met bord in zijn handen dat hij je daar gratis heen kon brengen. Meteen ingecheckt en mijn kamer ingegaan om me even op te frissen. Daarna ben ik eerst ergens aan de straat gaan ontbijten en ben een rondje gaan lopen. Ik was opzoek naar een kantoor van Elephant Nature Park. Eenmaal daar aangekomen bleek de tour die ik wilde doen vol te zitten. Hierdoor ben ik voor mijn tweede keuze gegaan waarvan ik recensie las op het internet en heb ik telefonisch geboekt. Ik wilde perce een tour doen die goed zijn voor de olifanten en niet dat ze de dieren misbruiken. In de middag ben ik ergens wat gaan drinken en had ik veel aansprak van het barpersoneel. Ik heb hierdoor ook mijn eerste Thaise woorden geleerd. Kon ze eigenlijk al wel, maar vergat ze steeds, zij hebben ze nu voor mij genoteerd:
Hallo - sa watt dee curb
Dankjewel - cob ku curb
Dat laatste spreek je uit als man zijnde als 'cap', vrouwen zeggen 'ca'. Doe je dit als jongens dan denken ze dat je een ladyboy bent. Dus die taal leren kennen is niet zonder risico.
In de avond ben ik richting de nachtmarkt gegaan. Na z'n 200 meter kwam ik al een leuk pleintje tegen waar omheen allemaal eet- en dranktentje waren. In het midden veel zitgedeelte en een live band. Hier heb ik even gezellig een drankje gedaan en z'n uur aan de telefoon gehangen met Jeffrey Nijman over de invulling van EOZK. Daarna had ik nog even contact met Renkse die even verderop wat gingen drinken met de groep. Ik ben toen daar even heen gelopen en heb met hen even een drankje gedaan. Ik kon hen trouwen ook al van Australie en hadden toen ook al vaker contact. Zij was trouwens ook degene die mijn Backpack had gekocht.

Dinsdag was ik al vroeg wakker en ben toen even ergens wat gaan ontbijten en mijn vervolgens klaar te maken voor de olifanten tour. Om half 9 werd ik opgehaald en nadat we iedereen opgehaald hadden, reden we door naar het verblijf en waren daar even over half 10. We begonnen eerst met een bakjes koffie en wat uitleg over het kamp zelf en de olifanten. Daarna zijn we wat voet gaan mensen als soort medicijn wat goed is voor de olifanten en wat eten voor de olifanten verzamelt. Dit waren maïskolven, bananen en suiker stelen. Eenmaal alles geladen gingen we richting de olifanten en die wisten dat we eraan kwamen met eten en kwamen dus ook naar ons toe. In het begin wel even schrikken als je z'n gevaarte voor je ziet staan en ze voor het eerst moet voeren, maar het wendde snel. Er waren in totaal vier olifanten. Een hele grote met een baby, een oudere die iets kleiner was en een soort jeugdige olifanten die in de puberfase zat en erg druk was. Zo ook de baby olifanten, waarvoor je regelmatig moest uitkijken, want hij duwde je zo aan de kant. Heel grappig om de olifanten zo blij te zien. Na het eten gingen de olifanten in een modderbad en konden wij ze wassen, maar ook gelijk de modder over de huid heen wrijven, dit beschermt ze tegen de muggen. Daarna konden we nog meer takken/planten pakken om ze nog meer te voeren. Rond half 1 kon er even gezwommen worden in het zwembad en zijn we gaan lunchen. Na de lunch kwamen er allerlei verschillende vruchten op tafel die ik niet eerder had gezien. Sommige heel lekker, sommige minder. Even daarna gingen zij ook lunchen en mochten we wat van hun eten proberen en dat was goed heet, maar wel lekker. Daarna zijn we met de bus ergens heen gebracht waar we onze eigen planten/takken moesten kappen en daarmee zouden we de olifanten tegemoet gaan lopen en ze weer voeren. Eenmaal dat gedaan zijn we door gelopen naar de rivier. Eenmaal bij de rivier kon je echt aan de olifanten zien dat ze blij waren. Zeker als je andere olifanten tegen kwam waar gewoon opgereden werd. Even voor de duidelijkheid, ik wilde dat niet. Die olifanten waar opgereden wordt, wordt over het algemeen erg mishandeld en ik zou daar niet aan mee willen helpen, waardoor ik voor deze tour heb gekozen. Na het wassen en een soort van schubben met steentjes, zijn we terug gaan lopen naar het kamp. Eenmaal daar aangekomen hebben we afscheid genomen van de olifanten, hebben we nog even wat gedronken en nagepraat en werden we vervolgens terug naar onze hotels gebracht.
Ik ben toen eerst maar eens onder douche gestapt, aangezien het water waarin we stonden niet het schoonste water was. Vervolgens heb ik een vlucht geboekt voor de volgende dag naar Phuket en ben ik wat gaan eten. Aangezien de vlucht vroeg was, heb ik ergens maar een drankje gedaan en ben terug naar mijn guesthouse gegaan.

Woensdag was ik al vroeg op mijn vlucht te halen. Uitgecheckt en in een tuktuk gestapt richting het vliegveld. Dit bleek niet eens zo ver te zijn en was meer dan op tijd op het vliegveld. Om kwart voor 9 vloog ik weg uit Chiang Mai om rond 11 uur aan te komen in Phuket. Ik had eigenlijk niets uitgezocht en wist me god ook niet waar ik heen moest. Ik had een adres gehad waar Mathieu(een jongen die ik kon van mijn havo tijd op de Jac.P.Thijsse) zou werken. Ik had in de veronderstelling dat hij een eigen guesthouse had en verwachtte dat ook bij aankomst. Ondertussen op het vliegveld zag ik dat je voor goedkoop met een busje mee kon en deed dan maar ook. Later bleek pas dat ze pas zouden vertrekken als hij helemaal vol was. Ik hoefde gelukkig maar een kwartier te wachten, maar andere stonden er al een uur. Eenmaal onderweg stapte er steeds meer mensen uit bij verschillende plaatsen. Uit eindelijk kwam ik ook op mijn adres terecht en daar schrok ik van in een goede zin. Het bleek een super luxe hotel te zijn, waarbij een boven gemiddeld gezin uit Nederland nog u tegen zou zeggen. Ik had het verkeerd begrepen, Mathieu was hier manager en heeft het goed voor elkaar. We hebben even met elkaar gezeten en wat gesproken. Een kamer hier huren zou in een keer mijn budget er doorheen zijn geweest en was dus geen optie. Aangezien het ook nog eens druk was kon Mathieu ook niet iets voor mijn regelen. Mathieu zou overigens nog de hele week moeten werken en had eigenlijk geen tijd om wat samen te doen. Gelukkig is hij in het weekend wel vrij en hadden we afgesproken om dan wat te gaan doen. Mathieu raadde mij wat andere plekken aan waar ik heen zou gaan en ik ben uit eindelijk naar het toeristische Patong gegaan.
Eenmaal daar aangekomen moest ik nog opzoek naar een kamer. Dit duurde even maar uit eindelijk had ik iets wat knap was en voor een redelijke prijs. Ik ben daarna eerst eens opzoek gegaan voor lunch. Hier merkte je meteen al dat het hier erg toeristisch is. Veel mensen roepen naar je in de hoop dat je wat gaat kopen. Naar de lunch ben ik ook een rondje gaan lopen en de massage salons waren toch even andere massage salon die ik eerder zag. Eind van de middag ben ik hier en daaraan gaan drinken en was ik vooral bezig met mensen kijken. Hier en daar zag je toch hele rare dingen, oudere (vieze) mannen met een jonge Thaise vrouw waarvan je denkt, waarvoor zou zij dit doen. Dit gaat natuurlijk om het geld en blijkbaar is dat ze meer waard voor ze en nemen ze leeftijd en uiterlijk van de man maar voor lief. Zoals ik al eerder zei er zijn hier andere massage salons dan ik eerder ben tegen gekomen, maar er zijn er ook echt super veel. Waar je maar ook over straat loopt hoor je er wel een roepen 'massage?', met vervolgens een knipoog of een geïnteresseerd blik er achteraan en als je even mazzel heb loop je toevallig net aan de kant van de massage salon en gaan ze ook nog eens aan je kont zitten. Overigens zijn er hier ook meer dan genoeg kroegen en discotheken waar zelf Mallorca niet aan kan tippen. Wat voor ons, Duitsers en Engelse Mallorca is, is voor Australiërs en meer Phuket. Je hoort zelfs de verkopen op straat roepen 'hee mate'. Ik wijk nu eigenlijk van mijn eigen gebeurtenis af en heb eigenlijk die avond een hele leuke avond gehad.

Donderdag ochtend heb ik een scooter gehuurd en ben een rondje gaan rijden. Ik ben van Patong Beach eerst naar beneden gereden naar Phromthep cape. Onderweg meerdere keren gestopt, zoal bij de Kata Beach. Even verderop heb ik een heel mooi uitkijk punt gezien waar je over het strand kon kijken. Daarna weer door naar twee andere uitkijkpunt waarbij ik zicht had over Nai Harn Beach. Een was alleen een uitzichtpunt, maar bij de andere was er een soort kleine tempel met allerlei beelden van olifanten. Helaas was het een beetje bewolkt waardoor de zicht iets minder was, maar dat nam niet weg dat het niet bijzonder was. Heb mijn ogen uitgekeken. Vandaar ben ik weer via de oostzijde omhoog gereden langs Rawai Beach en niet veel verder ben ik even gestopt om te lunchen. Het strand daar was ook gaaf om te zien aangezien er allemaal verschillend gekleurde bootje lagen. Na de lunch ben ik doorgereden naar de Big Buddha Phuket en die was echt heel groot! Vandaar had je ook een super mooi uitzicht over het zuidelijke deel van het eiland. Vandaar ben ik weer terug gegaan richting mijn verblijfplaats. Aangezien mijn telefoon keuren begon te krijgen kon ik die niet meer gebruiken om te navigeren en moest ik het doen met de borden, die niet altijd duidelijk zijn of wel eens alleen in het Thaise staan. Dan komt er ook nog eens bij dat je hier goed moet opletten met rijden op een scooter. Ze hebben hier namelijk 'hele goede' regels. Het is namelijk zo dat ze hier links rijden, maar ben je een scooter is het geen probleem om tegen het verkeer in de rijden, met uitzondering mag dat ook met auto. Invoegen op de weg, dan is het makkelijk om eerst te kijken of er ruimte is, is dat er niet dan rij je gewoon door en er ontstaat vanzelf ruimte. Inhalen doe je rechts, maar zie je een kleiner gaatje aan de linkerkant, dan pak je die kant. Met andere woorden levensgevaarlijk hier en ik rij met een glimlach op mijn gezicht wat hier allemaal niet mogelijk is.
Eenmaal terug in mijn kamer bedacht ik me toch weer en ben ik nog een stuk langs de westkust gaan rijden. Hier was het een stuk rustiger en kon ik ook een beetje door rijden. Ik ben doorgereden tot Bang Toa Beach. Aangezien ik alleen de hoofdweg wilde volgen kon ik niet tot het strand komen. Dit kwam ook omdat het al laat was en voor mezelf het niet z'n slim plan bleek te zijn om hier in het donker te gaan rijden. Kwam onderweg wel nog wat mooie uitkijkpunten tegen en een markten. Ik had de scooter nog tot de volgende dag in de ochtend, maar ik vertrouw het toch niet helemaal om de scooter hier aan de straat te parkeren. Zometeen wat schade en kan ik het betalen. Ik besloot daarom ook om hem dezelfde dag weer in te leveren. Het was toen even goed al weer laat en ben toen even wat gaan eten en heb daarna een paar drankjes gedaan bij een kroeg met een live band.

Vandaag heb ik eigenlijk nog niet veel gedaan dan even ontbeten, een loopje gedaan en aan mijn verhaal gezeten. Ga vanmiddag misschien even een keertje serieus over de markt lopen en kijken of ik wat leuks kan kopen. In de middag wil ik eens een keertje van het strand gaan genieten, aangezien het toch ook wel een beetje vakantie is.

Morgen zal ik naar Phuket stad gaan waar Mathieu woont en dan gaan we samen even gezellig bijpraten en in de avond gaan we naar een locale kroeg met een groep. Zondag zal ik ook bij Mathieu verblijven en maandag zal ik afreizen naar kho Pnangan voor de full moon party.

Ik laat helaas de foto's achterwege, dit omdat mijn mobiel van de rel is en ik ze normaal gesproken via mijn telefoon toevoeg. Hopelijk weet een telefoon zaak er beter raad mee.

In ieder geval vermaak ik mij hier prima!!

  • 28 Juni 2015 - 14:29

    Anneke En Fred:

    Hoi Rob,

    Ik geniet van je mooie verhalen,zie het zo voor me hoe je het verteld.
    Hoop op nog een fijne tijd voor je in Thailand.tot gauw.xxxx

  • 28 Juni 2015 - 15:19

    Anda:

    Hoi rob

    Wat is het fijn om met jouw mee te reizen. geniet de laatste vakantiedagen in Thailand en we zullen de andere verhalen wel op de nederlandse bodem horen en met name die op de Egmond binner bodem. geniet de laatst dagen en een goeie reis Groetjes Anda

  • 29 Juni 2015 - 20:24

    Marita:

    he rob,

    nou je vermaak je ook wel in Thailand zo te lezen, leuk hoor.
    geniet nog maar goed van alles en veel plezier daar.
    groetjes xx

  • 29 Juni 2015 - 20:50

    Jacob En Tiny:

    Hoi Rob.

    Nu nog even dubbel genieten, wat weer een prachtig verhaal.
    Nog heel veel plezier Rob, groetjes en liefs van

    Oop en TIny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Beste familie, vrienden, kennissen, collega's en leerlingen, Op deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reiservaringen in Australië, Nieuw Zeeland, Taiwan, Thailand en wie weet nog meer landen. Ik hoop vaak genoeg een update te kunnen geven wat ik allemaal heb meegemaakt op mijn reis. In ieder geval veel leesplezier toegewenst! Rob

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 27051

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 12 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: