10 daagde trip van Melbourne naar Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Rob Koning - WaarBenJij.nu 10 daagde trip van Melbourne naar Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Rob Koning - WaarBenJij.nu

10 daagde trip van Melbourne naar Alice Springs

Blijf op de hoogte en volg Rob

11 Juni 2015 | Australië, Alice Springs

Maandag 1 juni begon de tour. Al vroeg eruit om ervoor te zorgen dat ik wel alles zou meenemen. Eenmaal op de ophaal plaats duurde het lang voordat de chauffeur kwam, we hadden wat vertragen. Toen eenmaal iedereen opgehaald was zijn we richting Great Oceaan Road gereden. Onderweg sloegen we koffie over om tijd goed te maken, maar ook omdat het regende. Begin van de Great oceaan road hadden we even een fotomomentje zodat we wisten dat de road zou beginnen. Niet heel veel later hadden we een fotomomentje en wel een bijzonder. We kwamen in een plaatje waar ze bomen hadden waar Koala's van houden en we zagen daar een paar in het wild. Voor we het wisten waren we ook bij de twaalf apostelen en hebben we wat foto momentjes gehad. De bus werd ergens in het midden geparkeerd en kon je richting de apostelen lopen. Het uitzicht was geweldig! We stopte nog een keer om naar beneden te lopen op het stand en nog wat uitkijk plaatsen. Die waren alleen niet meer de twaalf apostelen. We kwamen vervolgens ook richting de London Brigde, niet degene in London, maar het zou er op moeten lijken. Het uitzicht was het in ieder geval waard en of het er op lijkt boeit niet. We gingen daarna van de Great oceaan road af en reden landinwaarts. Het begin onderweg al donker te worden en dat is dan ook de grootste kans om kangoeroes te zien en dat was het ook. Meerdere malen moest de chauffeur in de ankers om ze te ontwijken. Eenmaal in het dorp aangekomen waar we overnachten zouden liepen ze gewoon door het dorp over straat. In de avond hebben we overnacht in een huisje en hebben we 's Avonds met ze alle rond de grote tafel gezeten.

Dinsdag in de ochtend vertrokken we alweer vroeg om te zonsopkomst te bekijken. We stonden boven op een berg en het uitzicht was mooi. Na de zonsopkomst reden we door naar een gebied waar we een wandeling zouden maken en richting de waterval zouden gaan. Op zich een hele mooie waterval, maar aangezien ik er al meerdere had gezien, niet meer bijzonder. Tijdens de loop kwamen we weer allemaal kangoeroes tegen en vond dat eigenlijk veel interessanter. Van daaruit gingen we naar een plaats met een heel mooi uitzicht. Daarbij was er ook een rots wat precies leek op de rots van de Lion King. Het voelde ook zo alsof je letterlijk in de film aanwezig was, zeker toen alle liedjes van de Lion King gezongen werd. Daar dichtbij in de buurt was er ook een informatie centrum over Aboriginals. Ik dacht dat we uitleg etc zouden krijgen, maar dat was het niet. Je kon een rondje lopen, beetje lezen van borden en wat voorwerpen bekijken. Dit had ik dus ook alweer snel gezien en ben koffie gaan drinken. Vanuit het informatie centrum deden we een korte loop naar een groot grasveld. Daar bleken ook weer verschillende soorten kangoeroes te lopen waarvan we foto's konden maken. Na de loop gingen we naar een klein dorpje om even te lunchen. Wanneer we de lunch op hadden vertrokken we richting Adelaide. Op de route was niet heel veel te zien waardoor we onderweg af en toe stopte voor een plaspauze, maar vervolgens weer doorreden. De rit duurde in totaal wel 5 uur. In de avond zijn we met een groep uiteten geweest in Adelaide en hebben we gezellig wat gedronken.

Woensdag heb ik in de ochtend eerst pannenkoeken gegeten, die werden door het hostel uitgedeeld. Daarna zijn Tania en ik naar de Botanic garden gelopen, we liepen langs de rivier daarna toe. Het was mooi, maar niet bijzonder. Je kon aan alles al merken dat het herfst was en niet veel dingen meer in bloei waren. Na de Botanic garden ben ik door de stad gaan lopen. De inrichting van de straten heeft niets gezellig. Alles in recht en grote straten, de gebouwen daarentegen hebben nog wel iets moois. In de middag zijn we met een groep naar de chocolade fabriek geweest. Een mooi/knus familie bedrijf die nog steeds in de familie is. We kregen wat uitleg over hoe ze de chocolade maakte, maar ook hoe het familie bedrijf groot is geworden. Na de rondleiding hebben we de tram gepakt richting Glenelg wat aan het strand ligt. We hebben daar een rondje gelopen en de zonsondergang bekeken. In de avond heb ik wat voor mijzelf gekookt en ben vroeg te bed gegaan.

Donderdag werd we om half 7 opgehaald en zijn we onze weg richting flinders rangers gegaan. Voordat we daar aankwamen reden we langs een wijnstreek. Onderweg gestopt bij een paar kleine dorpjes en hoe verder we van Adelaide afraakte des te kleiner werden de dorpjes. Rond een uur of 1 kwamen we aan in Flinders Rangers om daar te gaan lunchen. Dit gebeurde allemaal buiten op een camping. Tijdens de lunch stelde iedereen zich ook voor, aangezien er vanaf Adelaide nieuwe mensen bij waren gekomen en we een andere chauffeur hadden. Na de lunch hebben we een loop gedaan richting Wilpena Pound. Een gebied omringt met bergen waar niemand van kan zeggen hoe het komt. Het uitzicht vanaf boven op een van de bergen was in ieder geval fantastisch. Daarna zijn we terug gegaan naar de camping en hadden we even voor onszelf om te douchen etc. Ook kon je je slaapplek 'inrichting', maar dit was geen tent. We sliepen in een swek. Een soort slaapzak van legertent materiaal waar een matras in zit. Je doet daar je slaap zak in en kan vervolgens slapen. Rond 6 uur gingen we eten en na het eten ging het kampvuur aan. De gitaar kon hier niet ontbreken en er werden wat nummer gespeeld. Dit was de eerste dag van de 'nieuwe' trip, echt in de outback en deze dag had alles wat je van Australie verwacht. Vervolgens je slaapzak in en in slaap vallen onder de sterren, echt te mooi.

Zo ook het wakker worden. Om 6 uur gingen we ontbijten, om eigen de zonsopgang te zien. Dit lukte niet helemaal aangezien niet iedereen op tijd wakker was. Achteraf maakte het ook niet zoveel uit aangezien het toch nog bewolkt was en er nog meer zonsopkomsten zouden volgen. In de ochtend reden we naar meerdere uitzichtpunten en die uitzichten waren geweldig. Op de weg waren niet veel andere weggebruikers, maar werden we nauwlettend in de gaten gehouden door de kangoeroes en wallabies. Geweldig om zoveel tegelijk te zien, waarbij een springend een kant op gaat en de andere weer heel rustig blijft zitten en de bus blijft volgen. In de ochtend kwamen we nog wat dorpjes tegen waar we dan even stopte voor een plas/koffie pauze en om even een rondje te lopen. In de middag kwamen we aan in het plaatsje Quorn en daar gingen we middag eten. Hier zouden we ook gaan overnachten, dus konden we onze spullen alvast dumpen. Na het eten gingen we naar een gebergte toe om een loop te doen. De naam van de berg beviel me wel: the Dutchmen sturm. De gebergte lijkt op een oud Nederlands zeilschip te lijken kreeg daarom die naam. In ieder geval zo legde de tourguide het uit. De loop van 10,5 km was een hele mooie loop. Na de loop zijn we nog naar een gebied gegaan om een andere soort wallabie te spotten. Het was moeilijk, maar uit eindelijk hebben we er eentje gezien.
Eenmaal de wallabie gezien te hebben gingen we weer terug naar onze overnacht plek. Daar had iedereen even tijd voor zichzelf voordat we konden eten. Een van de meiden kwam opeens de film Wolfcreek tegen op de kamer en we bedachten die om 's Avonds te gaan kijken. Het huis waar we in aten en werd gekookt bleek een hotel, kroeg en museum vroeger te zijn geweest. Hier kwamen ... , ... En ik achter toen we op verkenning gingen op zolder. Het was fantastisch om alle oude spullen boven te zien en het leek ook echt of er al 10 jaar niemand meer was geweest.
Na de eten kwamen we er achter dat de dvd speler het niet deed en werd geen Wolfcreek. Gelukkig was er een USB aansluiting en had Luck een film bij zich en hebben we die gekeken. De film is ook in Australie opgenomen, genaamd: .. 2. Mocht je van comedie houden, raad ik hem aan.

Zaterdag stond de wekker om 4 uur om met de bus om 5 uur te vertrekken. Aangezien we een heel stuk moesten rijden en niet veel speciaal op de route te zien was, was het beter vroeg te vertrekken. Als het nodig was kon je altijd nog in de bus slapen. We stopte onderweg even voor een kop koffie en bij een meer waar veel zout in het water zit. Zoals de guide het uitlegde was het een binnenlandse zee, vandaar het zoutwater. Op het strand kon je een laag zout zien wat het idee gaf dat je op ijs stond. Vervolgens door naar Cooper Piri, een stad wat was begonnen door mensen die op zoek waren naar goud. Dit werd niet gevonden, maar wel .... Hier staat het dorp nu ook bekend om. Veel mensen leven daar in een grot aangezien de temperatuur daar altijd aangenaam is, zowel winter als zomers. In de middag zijn we naar een oud .... Grot gegaan en kregen we een rondleiding. Daarna mochten we zelf gaan zoeken naar ..... De laatste die daar wat van waarde had gevonden was twee jaar terug, dus mijn motivatie was na 5 minuten al weg en ben maar met mijn mobiel gaan spelen. Daarna gingen we opzoek naar de dingo's, een soort hond wat hier in het wild leeft. Helaas was de weg er naar toe gesloten en vonden we geen dingo, dus reden we weer terug naar onze overnachtplaats. Vandaar gingen we lopen naar een soort museum/winkel over aboriginal cultuur, niet heel boeiend. Buiten de winkel, was het ook een opvangplek voor wees of gewonde kangoeroes. We konden de kangoeroes voeren en aanraken. Het was wel leuk om te zien, maar ik hou er toch meer van dat kangoeroes in het wild horen te leven. Andere kant vind ik het ook een beetje vreemd. Hier werden kangoeroes opgevangen, maar ergens anders op farm worden op een dag weer 100 afgeschoten. Dit werkt dus tegen elkaar in. Daarna gingen we in Cooper Piri eten bij een pizzeria en als afsluiting in de ondergrondse bar. Als groep zijn we weer terug gegaan naar de overnacht plaats, wat uiteraard ook in een grot was. We deden nog een paar biertjes en gingen toen slapen.

Zondag ben ik er om 4 uur uit gegaan in de hoop dat ik de champions league finale kon bekijken. Op een of andere manier lukte dat niet en gaf ik het naar een uur op en ben gaan ontbijten. Om 6 uur vertrokken we in de richting van Uluru, toch wel de belangrijkste bezichtiging van de tour. Onderweg zijn we een paar keer gestopt voor plaspauze en om op een kamping te lunchen. In de middag kwamen we aan bij de kamping waar we zouden overnachten in grote tenten, zijn eigenlijk gewoon huisjes, maar ipv houten delen aan de zijkant is het zeil. We hadden even tijd voor onszelf om daarna de zonsondergang te zien bij de Uluru onder het genot van champagne en wijn. Het zicht was zoals je vaak op foto's ziet, heel erg mooi! Toen de zon eenmaal onder was zijn we terug gegaan naar de kamping en had iemand anders al het eten gemaakt. Na het eten zijn we weer gezellig langs het kampvuur gaan zitten.

Maandag hadden om half 6 ontbijt om om half 7 richting Uluru te rijden. We zijn om Uluru heen gelopen en tijdens de loop kwam de zon op. Het was leuk om mee te maken, maar niet direct bijzonder. De loop zelf was wel heel mooi om te doen. Het kostte ons twee uur om er om heen te lopen. Na de loop stond de tour guide ons op te wachten en konden even wat eten en drinken. Na de thee pauze kregen een kleine rondleiding van een vrouwelijke aboriginal die uitlegde hoe ze rond Uluru leefde en wat het voor hen betekende. Er was een tolk voor nodig om haar verhaal te kunnen begrijpen. Van daaruit stapte we weer de bus in om richting een museum te gaan die ook in het nationale park aanwezig was. Daar hebben we even rondgehangen om vervolgens weer terug te keren naar de kamping voor de lunch. Na de lunch werden we even in de stad afgezet en kon je daar een uur spenderen. Meer was ook echt niet nodig. Qua winkels waren het er niet zoveel en we hebben eigenlijk meer rond gehangen in de afwachting wanneer de guide ons weer kwam ophalen. Einde van de middag hadden we vrij en kon je iets voor jezelf gaan doen. Hier was ik wel even aan toe naar een paar drukke dagen. Rond 6 uur zou de zon onder gaan en we zijn rond half 6 met een groepje naar een uitkijkpunt gegaan, niet ver van onze kamping. Het was eigenlijk niet heel erg bijzonder en zijn na een tijdje ook weer weggegaan. Eenmaal op de kamping keken we achter ons en bleek dat het geen slimme zet was. De hemel kleurde helemaal rood.
In de avond hebben we wat gegeten en zijn daarna rond het kampvuur gaan zitten.

Dinsdag gingen we er weer vroeg uit om de zon opgang te zien op een plaats waar we niet konden komen aangezien er een file stond voor het national park. Uit eindelijk hebben we de zonsopkomst bekeken op de plek waar we twee dagen ervoor de ondergang zagen. Vanuit daar zijn we door gegaan naar de George Cill Hilton. Daar hebben een hele mooie loop gedaan van z'n twee en half uur. Na de loop zijn we terug naar de kamping gegaan om daar te lunchen. Na de lunch zijn we de bus ingestapt richting de Kings Canyon. Onderweg zijn we nog bij wat afgelegen tankstation gestopt om naar de toilet te kunnen maar ook om even een kijkje te nemen. Eind van de middag kwamen we aan op de kamping wat dicht bij de Kings Canyon was. We hebben eigenlijk niet heel veel bijzonder gedaan, aangezien het kampvuur in de avond al gewoon werd. Of het verveelde? Nee dat zeker niet!

Woensdag ochtend zijn we vroeg naar de Kings Canyon gegaan en hebben daar een loop gedaan. In het begin vond ik het eigenlijk helemaal niet bijzonder of mooi, maar eenmaal verder op de route begon ik het steeds meer te lijken. Uit eindelijk was het een hele mooie loop. Na de loop stapte we in de bus richting Alice Spring. Op dat moment ga je ook beseffen dat het zowat alweer voorbij is en dat de tijd is omgevlogen. Wat was het toch een leuke trip. Onderweg hadden we ergens nog een lunch en stopte we hier en daar voor een plaspauze. Een stop was nog wel bijzonder, je kon daar namelijk op een kameel rijden, maar toen ik eenmaal zag dat de riemen vast zaten in de neus kreeg ik er een raar gevoel bij en geloofde ik het wel. Onderweg kwamen we trouwens ook nog een dingo tegen en wat zijn dat mooie beesten om te zien. Rond half 6 arriveerde we bij het hostel en was het toch echt voorbij. In de avond zijn we nog wel met ze alle uiteten geweest om het gezellig af te sluiten. Helaas moest Lucky de volgende dag alweer een andere tour doen waardoor hij er niet bij kon zijn.

Ik heb echt een super leuke trip gehad! Ik heb tijdens mij trip veel mensen ontmoet. Hele leuk was dat eigenlijk iedereen ergens anders vandaan kwam en er ook leeftijd verschil was.
Tijdens mij trip heb ik heel veel mooie dingen mogen zien. Het mooiste vond k toch wel de Great Oceaan Road. Het bijzonder vond ik toch eigenlijk wel dat er rondom Uluru/Alice Spring nog steeds planten en bomen te zien zijn. Ik had namelijk verwacht dat er alleen maar zandvlakte zouden zijn. Ik heb tijdens mij tour ook heel veel mooie dieren in het wild mogen zien.

Kortom de trip was geweldig!

Vrijdag zal ik het vliegtuig nemen terug naar Sydney. Ik zal daar een paar dagen verblijven en min of meer aftellen om de 17de naar Thailand te gaan. Alles wat ik van Australie wilde zien, heb ik gezien en daardoor ben ik ook toe aan een nieuw avontuur.
De tijd gaat nu immers wel heel erg snel. Ik besef ook nu dat ik nog precies een maand heb en dan ben ik thuis. Ene kant gaat het snel, andere kant kijk ik er ook wel weer naar uit om terug naar huis te gaan.

Ik zou heel graag alle foto's al willen toevoegen, maar dat zouden er te veel zijn. Ik heb een kleine selectie gemaakt van wat foto's.

Tot de volgende keer!

  • 17 Juni 2015 - 15:29

    17 Juni 2015 :

    Hoi rob wat een geweldig verslag van je rondreis ik zie het voor me en nu naar Thailand geweldig jij zie nog wat van de wereld en heerlijk dat je dat kan doen en over een maand ben je thuis wat gaat het snel allemaal maar lekker genieten dit nemen ze je nooit af in Alkmaar is de vierdaagse begonnen ik loop niet mee het gaat moeizaam en nu ben ik als vrijwilvrijwilligster meegedaan met ria van der reep en stempelen alle lopers voor de start heel gezellig werd om half zes opgehaald ik had me voor een dag opgegeven maar ik had wel meer dagen gewild achter af zo gezellig en al die reacties niet lopen maar volgend jaar ga ik meer dagen ik had graag de tien jaar vol gemaakt en dit was de negende nou dus maar als vrijwilliger het was geweldig en goed verzorgd een goed lunch pakket met drinken
    en koffie kon je pakken en nog een shirt erbij we waren elf uur thuis en voor de finish zaten er weer andere en iedereen gezien lieve rob ik ga eindigen heel veel reis plezier een dikke knuffel van oma xxx

  • 23 Juni 2015 - 20:28

    JACOB EN TINY:

    Hoi Rob.

    Het was geweldig om te lezen wat jij allemaal heb meegemaakt.
    Wij kunnen ons er geen voorstelling van maken hoe het voelt.
    Maar dat jij een prachtig jaar heb gehad twijfelen wij geen
    moment aan.De reactie is een beetje laat,
    maar de vierdaagse gelopen kost ook veel tijd.
    De tijd gaat hard Rob, nog even en dan ben je weer thuis man.
    Nog veel plezier de laatste weken, groetjes en liefs van
    Oop en Tiny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Beste familie, vrienden, kennissen, collega's en leerlingen, Op deze manier wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reiservaringen in Australië, Nieuw Zeeland, Taiwan, Thailand en wie weet nog meer landen. Ik hoop vaak genoeg een update te kunnen geven wat ik allemaal heb meegemaakt op mijn reis. In ieder geval veel leesplezier toegewenst! Rob

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 27129

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2014 - 12 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: